tisdag 18 januari 2011

Den perfekta kroppen eller det perfekta måendet?



Båda går faktiskt! Med det perfekta måendet kommer den perfekta kroppen, allt sitter i ditt psyke.


Sen jag slutade dansa i semptember har jag varit otroligt dålig på att träna, suget har helt enkelt inte funnits. Det har blivit kanske en till två gånger i veckan, tre som max! Och jag kan tala om att det börjar verkligen synas, all alkohol, nattkäk oregelbundet ätande osv. Det har satt sina spår, jag tror aldrig jag någonsin i hela mitt liv har varit så här otränad. MEN, det håller det på att bli ändring på. Jag satte inte upp något nyårslöfte inför 2011, eftersom jag tycker att det man gör ska komma av sig själv och för att man verkligen vill det och så har det blivit med träningen. Jag har tränat ungefär 7 gånger på 9 dagar och redan visar det resultat! Många tror att man går ner i vikt genom att sluta äta mat, men det är det absolut sämsta man kan göra! När man väl äter så lagrar kroppen det man äter som fett eftersom den inte vet när den ska få näring igen, så därför samlar man på sig mera fett än om man äter regelbundet och dessutom så minskar prestationsförmågan när man tränar. Därför rekommenderar jag en hälsosam kost, äta 6 gånger om dagen ca för att hålla matsmältningen igång och på något sätt få motion varje dag! Jag håller fortfarande på att komma in i rytmen för att leva upp till detta men jag försöker verkligen.

Mina tips,
- Ät ordentlig frukost!! Själv äter jag oftast havregrynsgröt och ägg, annars funkar det också bra med fil och keso t.ex. Annars är det helt omöjligt att orka med dagen.
- Motionera varje dag, om du inte orkar träna ett ordentligt pass så funkar en promenad minst lika bra! Grymt bra förbränning under en promenad med högt tempo.
- Kombinera styrka med kondition, jag brukar köra några övningar på gymmet efter att jag har haft eller gått på pass för att komplettera den styrkan som man får på passet.
- Träna inte för att nå ett speciellt mål, en speciell vikt eller mått utan träna för att må bra och för att skaffa dig en hälsosammare livsstil. Det viktiga är inte att vara tunn som en sticka utan att vara nöjd med sin kropp och sig själv.


Jag började med det här för lite mer än 1 vecka sedan, och jag märker redan förändringar i mitt mående. Inte bara min kropp mår bra utan hela jag! Det är otroligt sällan jag kan säga att jag mår bra efter att jag gått in i väggen, depression osv, men nu gör jag verkligen det! Tänk vad lite träning och mat kan göra med ditt sinne, så ge er ut och träna gott folk!

2 kommentarer:

Anonym sa...

BRA Hanna! Precis så det ska vara, håller mig helt till det. Träning och rätt mat ger så mycket som du säger, vet jag också med min erfarenhet. Keep it up :)

Anonym sa...

Sjukt coola tips, du är bästa inspirationskällan. har alltid velat va som diiiig jö, alltid på topp på fest och snyggaste. KRAM